05 October, 2009

PERSIAPAN RAYA 2009

Persiapan Kuih Raya 2009
Persiapan kuih thn ni setakat ala kadar ja...memandangkan aku pun dh xlarat..jd thn ni aku buat kuih yg sng2 ja..semuanya berasaskan goreng. Klu buat biskut kena duduk nk bakar..mana larat,lenguh..jd aku buat la 3 jenis kuih di bawah ni..yg lain semua main tunjuk jaaaaaaa..adala lam 4,5 jenis kuih aku beli dan beberapa kilo kerepek/kacang untuk diagihkan sama rata dan sama rasa ke rmh ku,rmh ibuku dan mertuaku..beginilah rutinku setiap kali hr ry..kuih ry dan kerepek tak sempat nk amik gamba,so ini je yg smpt aku snap,hasil buatan tgnku sdiri..popia gulung,simpul dan kuih siput.

Persiapan Baju Raya
Bj raya thn ni awal2 aku dh beli..maknanya awai sbln la..aku kn semakin hr semakin sarat,so terpaksala buat persiapan awai..bj ry thn ni pun ssh sgt nk plih tuk aku..maklumla bdn dh xmcm dulu..huhu..kena pkai berdua..so aku beli jubah selai,bj kurung pahang selai & bj apa ntah,jenis belah tepi tu..bj hubby bj melayu jela..t-shirt & kemeja recycle..heheh..save budget, dan tema kami thn ni "MAROON". Selain bj raya aku & hubby,kami juga sponsor bj ry utk mak aku, mak tua, pak tua dan 3 org adik ipar..yg ni sdh jadi lumrah kami setiap thn..
Persiapan Duit Raya
Duit ry thn ni aku ngan hubby budget lam RM700 ja..ini termsk la duit ry utk mak aku,ibu dan bapak mertuaku dan tok sblh somiku. Selebihnya utk ank sedaraku seramai 15org, adik ipar ku 3 org, ank sedara mara ku, dan kanak2 yg lain..semuanya aku tlh agih2kan mengikut keutamaan..hehe..yela..dkt ank menakan sdiri mestila byk ckit kn..aku agihkan kpd 5 kategori,dr RM10,RM5,RM4,RM2 dan RM1..igt ms zaman kta sekolah dulu2,dpt duit syiling je kan..tp skrg mana ada..semuanya duit kertas..huhu..,bdk2 dh pandai skrg..
Sekian tuk kali ni ceritaku pasai persiapan ry..wlaupun dh 16syawal,aku ttp nk entry gak psai nk sambut ry ni..hhehe...semangat ku utk mengedit blog yg telah kian lm menyepi kini bersinar kembali..

No comments:

Post a Comment