05 October, 2009

RAYA LAGI...

Raya sakan!! Tahun ni aku & hubby dapt cuti selama 9 hr..bkn sng hubby aku nk dpt cuti lm. Sepnjg aku kawin thn ni br betul2 aku beraya. Oleh kerana dpt cuti pnjg sehari sblm ry km dh bertolak blik ke Kedah. Ari Jumaat malam lbh krg kul 10 aku dan hubby bertolak dr sg buloh kononnya blik mlm tu org xramai. Lps sj kwsn rehat rawang jln mak aiiii..xpenah aku tgk kesesakan di lebuhraya sebegitu truk..jem berkilo kilo..3 jam lbh km br smp tapah..huhu..adoi..apa ble buat..perjalanan masih jauh..km terpaksa truskan demi nk berya di Kampung halamanku tercinta..setelah beberapa kali hubby ku berenti tido di tepian jalan..akhirnya km selamat smp ke kg halaman pd kul 8.30 pg. Bygkanlah selama hampir 10 jam lbh aku berada di dlm kereta sehinggalah kaki ku jd begini..huhu...

LEMANG OH LEMANG...

Umh aku setiap kali raya WAJIb la buat lemang. Daripada arwah ayah aku ada lagi. Dulu dia la yg semagt dok cr buloh,kayu api dan sebagainya utk buat lemang. Tp lani dia dh pergi meninggalkan kami utk selamanya..namun tradisi yg dia amalkan dulu ttp kami teruskan sehingga kini..Lani abg aku yg no.3 yg ambil alih bhgn bakar lemang ni..Nk buat lemang sbnrnya bkn satu kerja yg mudah . Xsemua org ble bakar lemang..xtahan dok main dgn api wooooo..panas..Sbnrnya thn ni dia xmau buat lemang dh. Katanya xlarat nk bakar. Tp di sebabkan mak labu (akula) nk mkn dia gagahkan jua utk bakar lemang.hehhe..tq la abg mi noo..ekceli hubby aku pun tlg..tp dia tlg isikan santan je dlm buloh tu..ok la kan..aku xsempat nk ambil gmbr cr penyediaan utk buat lemang..cm ini sj yg adoo...

Lemang di bakar menggunakan api yg sedrhana supaya isi di dalmnya tak mentah



Inilah model hero lemang kami (abg aku)

Setelah beberapa minit,lemang perlu dipusingkan supaya isinya masak sama rata

Dan setelah bbrpa jam lemang diangkat dan sedia utk di makan..sorry gmbr lemg yg dh msk xsempat nk ambil sbb xsaba dh nk mkn..ermmm..dapnyaaaaaaaa..




3 comments:

SegaLanya Saya said...

besarnye kaki k.su...
sy pun blk mlm jumaat tuh..
nk blk ipoh.. brtolak 2 pagi smpai 8 pagi..
penat btol...

~ALYNA~ said...

besarla..comel kan??hehehe..blik ipoh pun 6 jam ek..mcm blik kedah plak

.:fyzz:. said...

pina..aku tak pasan mu hapdet blog mu..ha biasalah kaki bengkak bila peknen..tpi kaki hg dh terlebih tuh..maybe letih dok lama lam keta..aku pun sama la ngan laki aku cuti 9 hari gak..padahal dok kt kedah ja..hehehe..amboi meriahnya bakaq lemang..gara2 mak buyung nak gak mkn lemang buatan sendiri..heehh..

Post a Comment